GYIK – Kérdése van?

Mindenkinek, aki Magyarországon akar munkát vállalni, szüksége van helyi dokumentumokra. Az EU állampolgárainak elég egy regisztrációs kártya, a harmadik országbelieknek viszont munkavállalási engedély kell. Ugyanakkor annak a külföldi állampolgárnak, aki egy magyar cég ügyvezetője és kizárólag a vállalatirányítással kapcsolatos feladatokat lát el, nem kell munkavállalási engedély.

A Magyarországon dolgozni kivánó EU-s állampolgároknak nem munkavállalási engedély kell, csak regisztrációs kártya. Ennek kiváltásához elegendő egy fényképes igazolvány, és az eljárás alig pár napot vesz igénybe.

  • Érvényes útlevél
  • Szándéknyilatkozat vagy előzetes munkaszerződés
  • Képzettség igazolása
  • Magyarországi lakhatás igazolása, mellyel a munkavállaló bejelentheti magyarországi lakcímét

A munkavállalási engedély megszerzése után magyar társadalombiztosítási számra és adóazonosító jelre is szükség lesz.

Igen, az eljárás neve „családegyesítés”, és a munkavállaló házastársa és 18 éven aluli gyermekei igényelhetik. A kérelmet akkor szokás beadni, amikor a munkavállaló már megkapta saját tartózkodási és munkavállalási engedélyét.

Az eljárás a kérelem beadásától számítva 70 napot vehet igénybe.

A munkavállalási engedély 2 évig lesz érvényes, és amennyiben a munkaviszony a lejáratkor is fennáll, egyszerűen megújítható.

Ezt a típusú engedélyt leggyakrabban nemzetközi vállalatok alkalmazottai kapják meg, amikor az anyavállalat a magyar leányvállalathoz helyezi őket határozott időtartamra. A munkavállalónak ehhez legalább három hónapja kell a cég alkalmazásában állnia, és a beadványnak a képzettségét igazoló dokumentumot is tartalmaznia kell. Emellett a kérelemhez csatolni kell egy, a küldő és a fogadó cég közötti kapcsalotatot igazoló dokumentumot is, valamint egy-egy szándéknyilatkozatot a munkavállaló küldéséről és fogadásáról.

Vállalaton belüli áthelyezés esetén a magyar leányvállalathoz érkező külföldi munkavállaló a küldő cég alkalmazásában marad. Ez papírmunkát takarít meg, ráadásul a munkavállaló csak a személyi jövedelemadót fogja Magyarországon fizetni, a többi adót és járulékot továbbra is a küldő országban fizeti.

Az eljárás a kérelem beadásától számítva 60 napot vehet igénybe.

Az engedély három évig lesz érvényes, és nem lehet meghosszabítani. Ha a munkavállaló továbbra is az EU-ban akar maradni, hagyományos tartózkodási engedélyért kell folyamodnia, és át kell helyezni őt a helyi vállalat alkalmazásába.

Mivel az ilyen munkavállaló nem fizet Magyarországon egészségügyi hozzájárulást, így egészségügyi ellátásra sem lesz jogosult. Ugyanakkor, mivel a teljeskörű biztosítás elengedhetetlen a helyi munkavállaláshoz, a társadalombiztosítás helyett egy privát biztosítótársaságnál kell majd egészségügyi biztosítást kötnie.

Amikor egy munkavállaló a vállalaton belüli áthelyezéssel szerzett tartózkodási engedéllyel tartózkodik Magyarországon, lehetőség van arra, hogy áthelyezzék ugyanannak az anyavállalatnak egy másik EU tagországbeli leányvállalatához az eredetileg kiadott munkavállalási engedély érvényességi idején belül.

A hosszú távú mobilitási engedély legfeljebb egy évig lesz érvényes az eredeti munkavállalási engedély érvényességi idején belül. Mivel ez egy határozott időre kiadott engedély, lejáratkor nem lehet meghosszabítani. Ha a munkavállaló továbbra is az EU-ban akar maradni, hagyományos tartózkodási engedélyért kell folyamodnia, és át kell helyezni őt a helyi vállalat alkalmazásába, illetve helyi társadalombiztosítási számot és adóazonosító jelet kell szereznie.

Bármely olyan dokumentum, amelyet egy közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény bocsátott ki, és amely leírja, milyen oktatásban részesült és milyen jártasságokat szerzett náluk a munkavállaló. Ez lehet egyetemi vagy főiskolai diploma; az érettségi bizonyítvány gyakran követelmény, de általában nem elegendő.

Bármely olyan dokumentum, amelyen fel van tüntetve a két vállalat között kapcsolat jellege. Ez lehet például a vállalat alapító okirata vagy cégkivonata.

Az első munkatárs alkalmazását követően is gondoskodunk a folyamatos adminisztrációról és megadjuk a szükséges HR-támogatást, hogy a vállalkozás mindig a szabályozásnak megfelelően működjön, és az első naptól kezdve vonzó munkahely legyen a tehetséges munkaerő számára. Ide kattintva megismerheti személyügyi szolgáltatásainkat.

Az a munkavállaló szerezhet EU kék kártyát, aki legalább tizennyolc hónapig jogszerűen tartózkodott az azt kiállító tagállamban.