Munkavállalási engedély Magyarországon

A magyarországi munkavállalási engedély megszerzése több különféle eljárásban is lehetséges. Az, hogy épp melyikre van szükség, elsősorban a munkavállaló nemzetiségén és az alkalmazó személyén múlik.

A munkavállalónak mindegyik eljárásban szüksége lesz az alábbiakra:

  • Személyazonosításra alkalmas, fényképes igazolvány (személyi igazolvány vagy útlevél)
  • Bejelentett magyarországi lakcím
  • Egészségbiztosítás (állami vagy magán)
  • Végzettséget igazoló dokumentum (pl. egyetemi diploma)
  • Aláírt munkaszerződés vagy szándéknyilatkozat

Alapesetben a munkavállaló egy magyarországi vállalkozás alkalmazottjaként fog dolgozni. Ilyenkor attól függetlenül, hogy önálló cégről vagy egy nemzetközi vállalkozás leányvállalatáról van-e szó, a legfontosabb kérdés az, hogy a munkavállaló az EU állampolgára-e vagy sem.

A. Az EU állampolgárainak elég egy regisztrációs kártya

Az Európai Unión belül szabadon áramolhat a munkaerő. Ennek megfelelően az EU állampolgárainak elegendeő egy bejelentett lakcím és egy regisztrációs kártya, hogy munkát vállalhassanak Magyarországon. Az eljárás alig pár napot vesz igénybe. A következőkre lesz szükség:

  • Az Európai Unióban kiállított, személyazonosításra alkalmas, fényképes igazolvány (személyi igazolvány vagy útlevél)
  • Bejelentett magyarországi lakcím
  • Egészségbiztosítás
  • Aláírt munkaszerződés

A magyarországi munka megkezdése előtt a munkavállalónak be kell jelentkeznie a magyar társadalombiztosítóhoz és az adóhivatalba. Ennek megfelelően szüksége lesz magyar társadalombiztosítási számra és adóazonosító jelre is.

B. A harmadik országból érkezőknek munkavállalási engedély kell

Ha a munkavállaló nem az EU állampolgára, a magyarországi munkavégzéshez egy kombinált tartózkodási és munkavállalási engedélyre lesz szüksége. Az eljárás akár 70 napot is igénybe vehet – ezt érdemes észben tartani a cég tevékenységeinek tervezésekor. A sikeres kérelemhez a következőkre lesz szükség:

  • Személyazonosításra alkalmas dokumentum (útlevél)
  • Bejelentett magyarországi lakcím
  • Utasbiztosítás
  • Végzettséget igazoló dokumentum (pl. egyetemi diploma)
  • Szándéknyilatkozat vagy előzetes munkaszerződés

A magyarországi munka megkezdése előtt a munkavállalónak be kell jelentkeznie a magyar társadalombiztosítóhoz és az adóhivatalba. Ennek megfelelően szüksége lesz magyar társadalombiztosítási számra és adóazonosító jelre is.

A munkavállalási engedély 2 évig érvényes, és amennyiben a munkaviszony a lejáratkor is fennáll, egyszerűen megújítható. Ha azonban a munkaviszony bármikor megszűnik, a munkavállalási engedélyt visszavonják, és csak akkor adják ki ismét, ha a munkavállaló új munkahelyet talál.

A munkavállaló családtagjainak is lehetőségük van a magyarországi tartózkodási engedély megszerzésére. Az eljárás neve „családegyesítés”, és általában akkor szokás elindítani, amikor a munkavállaló már megkapta a tartózkodási és munkavállalási engedélyt. Családegyesítés során a házastárs és a 18 éven aluli gyermekek kaphatnak tartózkodási engedélyt, mely ugyanaddig lesz érvényes, mint a munkavállaló saját engedélye.

C. Vállalaton belüli áthelyezés

Ha egy nemzetközi vállalat rendelkezik magyarországi leányvállalattal vagy fiókteleppel, a munkavállaló vállalaton belüli áthelyezéssel is szerezhet munkavállalási engedélyt. Ha ez a lehetőség felmerül, a munkavállaló bérszámfejtése maradhat a küldő szervezetnél, azonban érdemes adótanácsadó segítségét kérni, és optimalizálni az adófizetést, hogy se a munkaadónak, se a munkavállalónak ne kelljen duplán adóznia.

Ezt a lehetőséget harmadik országbeliek választhatják, és az eljárás általában 60 napot vesz igénybe. Az engedély 3 évig lesz érvényes. Mivel az áthelyezés ideiglenes, ez a fajta engedély nem megújítható, ám ha a munkavállaló mégis Magyarországon marad és átveszi a helyi vállalat, helyette rendes munkavállalási engedélyt szerezhet. Ha a munkaviszony bármikor megszűnik, a munkavállalási engedélyt visszavonják.

A munkavállaló családtagjainak is lehetőségük van magyarországi tartózkodási engedélyt szerezni. Az eljárás neve „családegyesítés”, és általában akkor szokás elindítani, amikor a munkavállaló már megkapta a tartózkodási és munkavállalási engedélyt. Családegyesítés során a házastárs és a 18 éven aluli gyermekek kaphatnak tartózkodási engedélyt, mely ugyanaddig lesz érvényes, mint a munkavállaló saját engedélye.